Friday, January 29, 2010

Kerjasama pendidikan awal ASEAN

CEBU 28 Jan - Asia Tenggara bersetuju untuk mengadakan kerjasama dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak di kalangan negara anggota Majlis Pertubuhan Menteri Pendidikan Asia Tenggara (SEAMEO).
Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Tan Sri Zulkurnain Awang berkata, keputusan itu dicapai melalui Mesyuarat Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN Kelima (ASED) yang berlangsung hari ini.

Beliau berkata, ASED bersetuju supaya Sekretariat ASEAN menyediakan perancangan lima tahun untuk membentuk kerjasama pendidikan awal kanak-kanak di kalangan negara anggota.

"Kerjasama ini mencakupi usaha untuk menguat, memperluas dan mendalami usaha yang boleh dilakukan oleh ASEAN serta negara-negara di rantau lain ke arah memperkasakan pendidikan awal di kalangan kanak-kanak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri sesi Mesyuarat ASED yang berlangsung serentak dengan Persidangan Majlis Menteri-Menteri Pelajaran Asia Tenggara (SEAMEC) Ke-45, di sini, hari ini.

Zulkurnain menggantikan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada mesyuarat itu.

Menurut Zulkurnain, Sekretariat ASEAN juga sedang menyediakan perancangan untuk melihat dan mengkaji model-model pendidikan awal dan prasekolah di seluruh negara ASEAN.

Katanya, Malaysia pada mesyuarat itu telah memaklumkan usaha yang dilakukan oleh kerajaan dalam memastikan pendidikan awal kanak-kanak iaitu bermula pada umur empat tahun mampu dicapai oleh seluruh rakyat.

"Antaranya dengan menjadikan sasaran untuk meningkatkan penyertaan kanak-kanak dalam pra sekolah daripada 67 peratus kepada 87 peratus pada 2013 sebagai salah satu indikator kepada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA),'' ujar beliau.

Zulkurnain menambah, Mesyuarat ASED kali ini juga memutuskan untuk mengadakan satu perbincangan bagi merangka pelan kerjasama ASEAN Plus 3 mengenai pendidikan bersama-sama Korea dan China di Bangkok, Thailand pada Mac ini.

Berhubung laporan kemajuan Rangkaian Universiti ASEAN yang turut dibincangkan juga katanya, Mesyuarat ASED kali ini bersetuju untuk memperkukuhkan lagi rangkaian kerjasama universiti di rantau ini menerusi perpindahan kredit.

"Ini bermakna selepas ini, Malaysia misalnya boleh memberi pengiktirafan perpindahan kredit kepada universiti-universiti yang terdapat di ASEAN dan begitu juga sebaliknya," kata beliau.

Tuesday, January 5, 2010

Setiap Anak Permata Negara

Setiap anak permata negara

BARU-BARU ini penulis dan beberapa orang rakan diberikan kesempatan mengendali satu program untuk semua pendidik dan pembantu pendidik program Permata dari seluruh Malaysia.

Program Permata lahir daripada buah fikiran Datin Seri Rosmah Mansor. Beliau merupakan pencetus idea projek tersebut pada tahun 2006 sehingga tertubuhnya Pusat Penyelidikan Perkembangan Kanan-Kanak Negara (NCDRC) di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada 21 Jun 2007.

Permata menekankan kaedah pengasuhan dan pendidikan awal kanak-kanak secara terancang serta bersepadu.

Mengenai program untuk pendidik dan pembantu pendidik Permata dari seluruh Malaysia itu, ia diadakan untuk menyemai semangat kerjasama kepada semua peserta.

Dari segi psikologinya bukan mudah untuk menambat hati anak-anak kecil. Setiap anak-anak pasti mempunyai kerenah yang amat berbeza dan boleh mengubah persepsi orang dewasa kepada sesuatu yang melucukan dan merimaskan.

Apa yang membezakan hanyalah kemahiran, dedikasi, perawakan dan kesabaran. Pada hemat penulis, pasti proses pemilihan pendidik telah dilakukan dengan amat teliti oleh pihak Kementerian Pelajaran dan beberapa agensi terlibat.

Dalam soal pemilihan pendidik yang 'mendiskriminasikan' kaum lelaki, ia adalah tindakan yang penulis amat bersetuju.

Kita pernah mendengar 'melentur buluh biarlah daripada rebungnya.' Beberapa negara maju yang pernah penulis lawati mendapati bahawa mereka telah memilih calon pendidik daripada mereka yang memiliki ijazah sarjana muda, sarjana sehinggalah doktor falsafah (Ph.D) untuk mendidik anak-anak pra-sekolah.
Penulis terkejut kerana mereka telah mengamalkan apa yang budaya kita sarankan. Lebih daripada itu, dengan mengambil calon terbaik untuk pendidikan awal, ia akan memastikan asas-asas pendidikan awal terjamin.

Satu perkara yang penulis amat perhatikan adalah intonasi dan nada suara peserta-peserta yang amat sesuai dengan tugasan sebagai pendidik. Mereka boleh membuat set induction yang kena pada tempatnya, hanya dengan nada suara yang tepat.

Setiap anak adalah permata negara. Kita tentu sedih apabila terpampang di dada akhbar, ada anak yang telah dibuang dan dihurung burung gagak. Betapa malangnya nasib bayi tersebut. Bayi-bayi itu lebih malang daripada anak-anak yatim.

Ini kerana kita tidak sempat untuk menawarkan yang 'terbaik' kepada mereka. Namun bagi anak-anak yang sempat bersama kita, mereka juga boleh dihurung gagak-gagak hanya kerana keangkuhan dan kedegilan kita.
Jika ada program yang baik untuk anak-anak kita, berilah sokongan, biar siapa pun yang menganjurkan dan atas sebarang alasan sekalipun.

Alangkah baiknya jika kita menyumbang untuk penambahbaikan. Jika program ini dikatakan menelan duit, tunggulah nanti apabila buluh telah menjadi kukuh, pada waktu itu biar segunung wang yang diberikan untuk merawat, ia tetap sukar.

Jangan jadikan anak-anak kita tawanan dan tebusan untuk diri kita. Berterima kasihlah kerana sekurang-kurangnya ada pihak yang jelas nampak peri pentingnya permata negara.

PENULIS ialah Perunding Psikologi