Monday, February 14, 2011

Belia perlu kikis sikap lewa - Rosmah


ROSMAH Mansor beramah mesra dengan sebahagian 29 orang peserta pada majlis penutup Program Kem Perkasa Remaja Siri 2 (Felda) di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, semalam. Turut sama Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin (kiri) dan Dzulkifli Abd. Wahab (tiga dari kiri).


KUALA LUMPUR 14 Feb. - Para belia perlu mengikis sikap sambil lewa dan acuh tak acuh untuk memastikan kejayaan dalam apa jua bidang yang diceburi mereka.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sehubungan itu, menasihatkan golongan muda supaya menguasai kemahiran tertentu agar dapat mengenal potensi untuk bersaing dalam arus pembangunan yang semakin mencabar.

"Belia perlu mengikis sikap acuh tidak acuh dan tidak bersungguh-sungguh kerana jika sesuatu perkara dilaksanakan dengan tekun serta disusuli komitmen tinggi, maka mereka akan menjadi semakin mahir dengan bidang tersebut.

"Hasil yang diperoleh pula, pasti akan mempunyai nilai dan kualiti yang tinggi serta dihargai oleh masyarakat,'' katanya ketika berucap menutup Kem Perkasa Remaja Siri Kedua di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi dekat sini hari ini.

Turut hadir, Naib Canselor UKM, Profesor Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hassan Shahabudin dan Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab.

Kem itu disertai seramai 29 remaja Felda dari Kedah, Johor dan Kelantan, yang berjaya menamatkan kursus bermula 28 Oktober hingga 31 Disember tahun lalu.

Sepanjang tempoh pelaksanaannya, peserta terbabit yang kebanyakannya tidak bersekolah dan terdedah kepada gejala sosial diberikan peluang untuk mengikuti modul Pusat Pemerkasaan Remaja UKM.

Rosmah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerja Dasar Permata Negara turut mengingatkan golongan belia bahawa negara memerlukan sumbangan mereka untuk meneruskan kegemilangan.

"Setiap kejayaan perlukan perjuangan dan hanya keberanian dan semangat waja yang dapat menangkis cabaran mendatang," katanya.