Sunday, February 20, 2011

Rosmah penerima pertama anugerah dari Bandaraya Ankara

ANKARA 20 Feb. - Duta Besar Malaysia ke Turki, Datuk Saipul Anuar Abdul Muin berkata, Anugerah Tanggungjawab Sosial dari Bandaraya Ankara kepada Datin Seri Rosmah Mansor merupakan anugerah pertama diberikan kepada seorang kenamaan asing.


Beliau berkata, anugerah sulung itu diberikan sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa di Ankara, yang akan disampaikan kepada isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu Selasa ini, merupakan pengiktirafan antarabangsa terhadap usaha Rosmah yang berterusan dan tidak mengenal penat bagi membantu golongan muda dan mereka yang memerlukan.

"Usaha beliau dilihat bukan sahaja bagi memperkasakan wanita Malaysia, tetapi juga di atas perhatiannya termasuk dalam pembangunan modal insan dan pendidikan awal kanak-kanak di bawah pelbagai program yang dilaksanakan di bawah program Permata Negara, termasuk program Permata Insan yang bermatlamat ke arah melahirkan inteletual Islam yang cemerlang," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Saipul Anuar berkata, kedutaannya berasa tersentuh dengan keputusan yang dibuat oleh Greater Ankara Municipality bagi memberikan anugerah itu kepada Rosmah.

Di Kuala Lumpur, Majlis Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Wanita (NCWO) bangga dengan Rosmah yang merupakan penerima anugerah Tun Fatimah dari pertubuhan itu pada 2007 diberikan pengiktirafan antarabangsa.

Dalam satu kenyataannya, Presiden NCWO, Prof. Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shabuddin berkata, anugerah itu mencerminkan kekaguman atas usaha beliau yang tidak mengenal penat dalam menangani isu-isu sosial dan menggalakkan pembangunan optimum berhubung potensi kanak-kanak dan belia". - BERNAMA