Saturday, November 20, 2010

Jennifer Garner gesa kanak-kanak miskin diberi pendidikan

WASHINGTON 20 Nov. - Pelakon Jennifer Garner menggesa kerajaan Amerika Syarikat (AS) menyediakan kehidupan berkualiti dan pendidikan untuk kanak-kanak miskin di negara ini, selain melaksanakan program aktiviti fizikal dan pemakanan.

Garner yang merupakan duta badan amal Save The Children yang membuat gesaan itu kepada Jawatankuasa Kecil Senat AS berkata, persekitaran yang berkualiti dan pendidikan untuk kanak-kanak adalah sama penting dengan memberikan mereka makanan.

"Bagi saya, membacakan mereka buku, menyanyikan mereka lagu dan bermain dengan mereka sangat penting.
"Bagaimanapun, jika anda adalah seorang daripada berjuta-juta keluarga AS yang bergelut dengan krisis kemelesetan dan kemiskinan, anda hanya memikirkan untuk memberikan mereka makanan dan pakaian," kata Garner.

Pelakon berusia 38 tahun itu berkata demikian ketika menghadiri Persidangan Jawatankuasa Kecil Senat berhubung Kanak-kanak dan Keluarga di Bangunan Pejabat Senat Dirksen di Washington, semalam.
Menurut badan amal itu, Garner dan Superitendan Mason County, Suzanne Dickens turut menyertai sidang media di Ashton, hari ini.

Save The Children menawarkan pendidikan awal, mengenal huruf, aktiviti fizikal dan program pemakanan kepada kanak-kanak.

Menurut badan amal itu, program-program yang mereka jalankan pada tahun ini melibatkan lebih 70,000 kanak-kanak di negara ini. - AGENSI